Monday, October 6, 2008

Berlalunya Ramadhan

Hari isnin, bermula semula kuliah setelah seminggu bercuti sempena hari raya aidilfitri yang mulia. Moga berlalunya ramadhan kali ni dirindui oleh setiap insan yang bergelar mukmin kerana bulan ini adalah bulan yang ditangisi pemergiannya oleh para sahabat. Di bulan inilah terdapatnya satu malam yang mana ia lebih baik dari seribu bulan iaitu Lailatul Qadar. Di bulan ini juga peluang untuk mendekatkan diri dengan Allah dengan memperbanyakkan amal ibadah. Di bulan juga peluang untuk mentarbiyyah diri, mengislahkan diri untuk menjadi yang lebih baik dari sebelumnya. Moga 3 fasa yang terdapat didalam bulan ini dimanfaatkan sepenuhnya iaitu awalnya fasa rahmat, moga kita mendapat segala rahmat yang diturunkan pada fasa pertama tersebut. Pertengahannya pula merupakan fasa pengampunan, moga dengan rahmat yang kita perolehi daripada Allah segala dosa-dosa kita yang lalu diampunkanNya. Kerana hanya dengan rahmatNya lah sama ada kita ditempatkan ditempat orang-orang yang beriman ataupun sebaliknya. Seterusnya dipengakhiran ramadhan ialah dijauhkan daripada api neraka, moga dengan pengampunan yang Allah kurniakan, kita dijauhkan daripada api nerakaNya. Begitulah perkaitan diantara 3 fasa ramadhan yang Allah sediakan bagi hamba-hambaNya yang betul-betul mengambil manfaat.

Kita doakan agar kita sentiasa istiqamah dengan amalan-amalan yang kita dah lakukan dan kita didik pada diri kita sepanjang bulan ramadhan yang mana dulunya kurang membaca al-quran tapi kali istiqamah membacanya. InsyaAllah.

Sekarang dah masuk hari ke-6 syawal. Satu lagi amalan yang mana bila kita lakukannya seumpama berpuasa sepanjang tahun iaitu puasa 6 di bulan syawal. Marilah kita sama-sama mengambil peluang yang telah Allah sediakan bagi umat Nabi Muhammad yang sangat beruntung ini. Nabi Musa sendiri menyatakan kalau diberikan peluang, baginda ingin menjadi umat Nabi Muhammad sewaktu Nabi kita diisrak dan mikrajkan. Kerana umat Nabi Muhammad diberikan dengan pelbagai kelebihan. Kita patut bersyukur menjadi umat yang beruntung ini. Moga-moga kita mengambil dan memanfaat segala peluang yang telah disediakan untuk kita. Allah tak memerlukan kita pun, tetapi kita insan yang lemah inilah yang memerlukanNya.

Rasanya cukuplah sekadar ini sahaja dulu coretan penulis. Maaf kalau ada kekurangan dan kelemahan dalam coretan kali ini. Semua yang yang buruk itu datang dari Allah atas kelemahan yang ada pada diri penulis dan segala yang baik itu datang dari Allah, moga-moga ia menjadi peringatan dan iktibar.

Sekian, wassalam..

No comments: