Tuesday, June 2, 2009

Raja dan Sesenduk Madu

Ada satu kisah yang mana boleh menjadi iktibar pada kita. Cerita ini mengisahkan seorang raja dan sesenduk madu. Kisah ini bermula apabila raja tersebut ingin menguji kesedaran dan kebertanggungjawaban rakyatnya. Raja ini memerintahkan agar setiap orang daripada rakyatnya pada suatu malam yang telah ditetapkan membawa sesenduk madu untuk dituangkan kedalam sebuah bekas yang telah disediakan di satu bukit yang berada ditengah-tengah kota. Seluruh rakyat memahami akan perintah yang dititahkan.

Tetapi terlintas didalam fikiran salah seorang rakyatnya iaitu si A untuk mengelak, “Aku membawa sesenduk penuh, tetapi bukan madu. Aku akan membawa air. Malam kegelapan akan melindungi aku dari pandangan mata orang. Sesenduk air tidak akan mempengaruhi sebekas besar madu yang akan diisi rakyat kelak”.

Maka tibalah malam yang telah ditetapkan. Seluruh rakyat beratur untuk mengisi bekasyang disediakan dengan madu yang dibawa masing-masing. Apa yang terjadi??? Rupa-rupanya setiap rakyat berfikiran sama dengan si A. Mereka mengharapkan warga kota yang lain membawa madu sambil membebaskan diri dari tanggungjawab. Akibatnya sebekas air penuh diisi.

Kisah ini mungkin pernah terjadi, akan terjadi dan memang terjadi dalam masyarakat kita. Yang mana dalam diri masyarakat tersebut ada satu penyakit iaitu sentiasa melarikan diri dari tanggungjawab yang telah diamanahkan. Dan juga sering menyalahkan orang lain jika berlaku masalah. Semua ini adalah sikap yang tidak baik dan islam tidak pernah mengajar umatnya melepaskan diri dari apa yang sepatutnya ia pertanggungjawabkan.

Dalam melakukan sesuatu, kita hendaklah memulakannya dengan diri kita terlebih dahulu jika ingin pengikut berbuat yang sama. Sebagai contoh terbaik buat pengikut daripada pemimpin. Teringat peristiwa yang berlaku disekitar saya.

“Ehh Zam, masuk waktu zohor ka sudah? ko sudah solat ka?” Tanya seorang kawan.

“Sudah bah. Napa??” Jawabku selamba.

“Tu haji napa nda solat lagi tu? Main carom lagi. Ramai sudah orang disurau tu. Haji-haji.” Keluh seorang kawan.

“Nda pa la aku nda solat juga kan. Hehehe”. Celah seorang kawan lagi.

Dari situ dan secara lumrahnya telah nyata pengikut mana-mana pimpinan pun akan melihat contoh teladan daripada pemimpin mereka. Jika baik rajanya, maka baik la juga rakyatnya.

ö@ÏF»s)sù ’Îû È@‹Î6y™ «!$# Ÿw ß#¯=s3è? žwÎ) y7¡øÿtR 4 ÇÚÌhymur tûüÏZÏB÷sçRùQ$# (

Oleh itu, berperanglah (Wahai Muhammad) pada jalan Allah (untuk membela Islam dari pencerobohan musuh); Engkau tidak diberati selain daripada kewajipanmu sendiri. dan berilah peransang kepada orang-orang Yang beriman (pengikut-pengikut supaya turut berjuang Dengan gagah berani (Surah An-Nisa’ : 84)

Perhatikanlah kata-kata “tidak diberati selain daripada kewajipamu sendiri”. Nabi SAW pernah bersabda: “Mulailah dari dirimu sendiri, kemudian susulkanlah keluargamu.” Setiap orang menurut baginda adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya. Ini sudah menunjukkan bahawa setiap dari diri seseorang itu harus tampil terlebih member contoh yang baik. Dengan sikap yang beginilah membolehkan bekas yang disediakan raja diatas dipenuhi dengan madu dan bukannya air.

1 comment:

yayashimano said...

menarik ceritanya..n bagi tauladan