Friday, November 7, 2008

Jiwa-jiwa yang membara


“Hai mujahiduun seluruh dunia walau dimana sahaja anda berada, buanglah rasa takut didada kalian meskipun anda dalam keadaan sempit dan sedikit. Allah dan para malaikatNya pasti menolong dijalan yang tidak terduga-duga. Dan hai mujahiduun, tidak ada kemulaian dalam seorang muslim melainkan mati syahid dijalan Allah. Takbir! Allahu Akhbar! Allahu Akhbar! Allahu Akhbar!

MasyaAllah, terdengar seruan yang dilaung-laungkan tersebut menghidupkan jiwa-jiwa yang benar-benar ingin memperjuangkan islam. Siapakah kita jika dibandingkan dengan mereka-mereka yang berjihad dijalan Allah, memperjuangkan agamaNya?? Kata-kata tersebut betul-betul menusuk ke kalbu. Benar-benar ingin mencontohi mereka yang berjiwa besar seperti Imam Hasan Al-Banna, Syed Qutb, Musytafa Masyshur dan lain-lain.

Imam Hasan Al-Banna, dakwahnya hanya bermula dikedai kopi setelah begitu risau akan keadaan umat Islam semakin perit yang hanya sibuk dengan perkara-perkara khilaf dan berlakunya keruntuhan akhlak setelah kejatuhan Khilafah Othmaniyyah pada 1924. Begitu besar jiwanya untuk memperjuangkan semula khilafah islamiyyah yang mana pada ketika itu islam diibaratkan seperti anak ayam yang kehilangan ibu ayam. Hilangnya arah panduan, kesatuan dan kebersamaan. Dari itulah bermulanya serangan-serangan pemikiran (ghuzwatul fikr) yang dijalankan oleh musuh-musuh islam yahudi dan kristian.

Wahai pemuda-pemuda yang berjiwa islam, ayuh bangkitlah! Sedarlah dari tidurmu! Marilah kita sama-sama berjuang menegakkan islam. Biar dimanapun anda dicampakkan, anda ibarat cahaya yang menerangi kegelapan. Sentiasa berguna. Dan sentiasa mengambil segala peluang untuk mengajak manusia kejalan yang benar. Inilah tugas-tugas kita sebagai seorang muslim. Segala macam kesulitan, mehnah dan tribulasi dihadapi dengan penuh keyakinan pada janji-janji Allah. Tanpa mengenal lelah jemu kita sampaikan firman Tuhan pada siapapun yang mana ianya bukan milik ustaz atau ustazah. Kemana pun kita, benih-benih islam kita suburkan, tanah yang gersang kita sirami. Inilah pengorbanan yang perlu kita lakukan, dengan penuh keikhlasan untuk mendapat mahar ke syurga yang abadi. Kita perlu berhabis-habisan dalam berdakwah.


ALLAH MATLAMAT HIDUP KAMI

RASULULLAH IKUTAN KAMI

AL-QURAN PANDUAN HIDUP KAMI

MATI SYAHID DIJALAN ALLAH CITA-CITA TERTINGGI KAMI

TAKBIR!

ALLAHU AKHBAR!

ALLAHU AKHBAR!

ALLAHU AKHBAR!

No comments: