Monday, November 17, 2008

"Mencari Spirit Yang Hilang"

Alhamdulillah ana baru je lepas dari peperangan dunia di bumi UTM pada minggu lepas. Moga-moga dengan usaha ana yang tidak seberapa ni dan juga tawakal ana pada-Nya memberikan hasil. Ana bermohon juga agar lectuerer ana dipermudahkan-Nya menanda kertas jawapan ana. InsyaAllah...

Dikesempatan ini mungkin ana ingin berkongsi dengan pembaca-pembaca blog ana. Baru-baru ini selepas sahaja dari peperangan dunia yang ana hadapi, ana sempat menonton movie “Sang Murabbi”. Suatu kisah benar yang mengenangkan semula seorang murabbi (Ust Rahmat Abdullah) yang begitu gigih dalam menjalankan dakwah dan tarbiyyah. Setiap peluang yang ada disampaikannya peringatan pada siapa sahaja dan dimana sahaja. Semua yang berada di sekelilingnya merupakan mad’unya. Halaqah atau usrah dijadikan medan untuk menyampaikan dakwah dan membentuk peribadi-peribadi muslim. Segala penyampaiannya menusuk kedalam jiwa, menaikkan semangat para pendakwah, mempengaruhi hati-hati yang gersangkan khabar-khabar islam sehinggakan seorang Presiden PKS menganggapnya sebagai bapa ruhiah. Begitulah beliau yang sangat disanjungi oleh setiap orang yang mengenalinya dan yang berada berdekatan dengannya. Pemergiannya ditangisi ramai kerana perginya seorang murabbi yang mungkin sukar dicari ganti.

Ana begitu kagum dengan pendirian tegas yang dinyatakan beliau bilamana isu-isu agama dipermainkan. Ana begitu teruja melihat method-method yang digunakan dalam mengajak manusia kepada islam. Ana mengajak para da’ie diluar sana untuk menonton movie ini. Sungguh patutlah beliau dijadikan contoh dalam kita menjalakan dakwah yang mana beliau telah memperaktik segala apa yang telah Nabi kita lakukan. Moga-moga juga ia menjadi peringatan dan pemangkin untuk kita terus berada dijalan dakwah.

Selamat menonton dan mengambil iktibar dari movie ini..

No comments: