Friday, November 7, 2008

Renungan


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 1~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Takutlah anda pada kebaikan manusia lebih banyak dari anda takuti pada kejahatan mereka. Kerana kebaikan mereka mengenai anda pada hati anda,sedangkan kejahatan mereka mengenai anda pada tubuh luaran anda. Kena anda pada badan adalah lebih baik dari anda kena pada hati. Sesungguhnya musuh di mana anda kembali kepada Allah dengan musuh itu adalah lebih baik dari seorang teman yang menghambat-hambat (menghalang) anda pada jalan Allah." -(Madah Syeikh Abul Hassan As-syazli r.a.)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 2~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Wahai manusia! Kamu mencintai tiga macam, padahal ketiga itu bukan milikmu. Satu, kamu mencintai dirimu, padahal diri itu milik hawa dan nafsu. Kedua, kamu mencintai rohmu, padahal nyawa itu milik Allah s.w.t. Ketiga, kamu mencintai hartamu, padahal harta itu milik ahli waris turun-temurun." (Madah ahli tasawuf, Abu Turab r.a)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 3~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Sesungguhnya engkau tidak sanggup memberi kelapangan kepada manusia dengan hartamu. Maka berilah kelapangan kepada mereka dengan kemanisan muka dan kebagusan akhlak!" (Hadis Rasulullah s.a.w.)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 4~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Kebagusan akhlak itu pada tiga perkara : Menjauhkan segala yang haram,mencari yang halal dan berbuat keluasan kepada keluarga." (Madah Saiyidina Ali r.a.)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 5~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Maka begitu pulalah perbuatan hina yang menjadi penyakit hati itu, ubatnya ialah: dengan lawannya. Maka penyakit kebodohan diubati dengan belajar.Penyakit kikir, diubati dengan kemurahan. Penyakit sombong dengan merendah hati. Dan penyakit rakus dengan menahan diri dengan rasa berat, dari sesuatu yang diingini." (Petikan dari kitab Ihya' Ulumiddin oleh Imam Ghazali)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 6~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tiada berkurang harta kerana sedekah, dan Allah tidak menambah pada seorang yang memaafkan melainkan kemuliaan. Dan tiada seorang yang bertawaduk (merendah diri)kerana Allah, melainkan dimuliakan oleh Allah." (Muslim)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 7~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Abu Thalib Al-Makki berkata: "Perut itu adalah rebab. Iaitu kayu yang berlubang, mempunyai tali-tali. Sesungguhnya bagus bunyinya, kerana ringan dan tipisnya. Dan kerana ia berlubang, tiada berisi penuh. Begitu pula rongga perut! Apabila ia kosong, nescaya adalah lebih manis untuk membaca Al-Quran, lebih lama untuk berdiri solat dan lebih mengurangkan tidur." Petikan dari kitab Ihya' Ulumiddin oleh Imam Ghazali)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Renungan 8~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya Allah s.w.t. menyukai orang yang tidak lekas marah, yang pemalu, yang merasa cukup, yang menjaga diri dari meminta, bapa keluarga, yang bertaqwa dan Allah marah orang yang keji perbuatannya, buruk lidahnya, suka meminta (mengemis) yang memaksa dan kurang cerdik." (Diriwayatkan oleh Ath-Thabrani dari Sa'ad) Ya Allah! KepadaMu jua kami memohon kelembutan hati untuk mudah menerima hidayahMu! Amin ya Rabbal-'alamin.

No comments: